Oud Paphos, gekke soep en een aardbeving - Reisverslag uit Paphos, Cyprus van Sarah Dik - WaarBenJij.nu Oud Paphos, gekke soep en een aardbeving - Reisverslag uit Paphos, Cyprus van Sarah Dik - WaarBenJij.nu

Oud Paphos, gekke soep en een aardbeving

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

15 April 2015 | Cyprus, Paphos

Hoi!

Zo'n vier weken geleden zijn we in het weekend naar de oude stad (Pano Paphos) in Paphos gegaan. We zijn naar een overdekte markt geweest (vroeger met fruit/groente/vlees, tegenwoordig toeristisch) en we hebben blijkbaar een heel deel met oude gebouwen gemist.. dus we moeten nog maar een keer terug.
Dat brengt mij bij de fiets! We hebben allebei een fiets gekocht, die van mij knalgeel, van kas een blauwe mountainbike. Mijn kanarie was iets goedkoper maar ik moest een nieuwe band en de rem was kapot enn ik heb een rekje + mand gekocht (na veel zoeken, ze kennen hier niet eens fietstassen, ik heb dan ook een Nederlands rekje) anders gaan mijn nek en rug er nog meer aan. Nu heb ik voor Nederlandse begrippen alsnog een redelijk dure, iets van vierdehandse "maakfiets", waarvan de versnellingen het amper doen, maar hij fietst! :).

Ongeveer drie weken geleden gingen we op zondag naar Tombs of the Kings, of zoals ik het zei "Kings of the Tombs", oeps. De Tombs waren mooi maar wel veel van hetzelfde. Ik vond vooral de uitzichten mooi, met veel groen en de zee op de achtergrond. Het was heerlijk om daar rond te wandelen. Beetje jammer dat mijn camera uitviel na het maken van twee foto's omdat de batterij leeg was..

Oja nog een typisch "sarah voorvalletje" het draadje achter mijn tanden (je weet wel, die je krijgt na een beugel te hebben gehad) knapte.... dus ik heb al een tandarts bezocht op Cyprus. Gelukkig was de tandarts een nicht van de grote baas dus kreeg ik nog een beetje korting.. hehe.

Verder heb ik afgelopen weekend door oud Paphos gefietst. Wat chill. Beetje toeren op mijn kanarie, mensen die je helemaal nakijken omdat ze hier nooit een fiets zien en oude gebouwen bekijken :).

Op zaterdagavond gingen we naar Kissonerga, een stadje in Paphos (huh een stad in Paphos, ja je hebt Paphos als regio en Paphos als stad, zeg maar een beetje zoals Utrecht, alleen heet het hier volgens mij geen provincie) want het was Pasen! Pasen wordt hier een week later gehouden dan bij ons omdat ze hier Orthodox Pasen vieren. Een paar collega's van werk zeiden dat we naar Kissonerga moesten gaan want daar was een heel gaaf paasvuur bij een oud kerkje. Dus dat deden we, en het paasvuur was inderdaad heel vet! Niet braaf het hout aansteken, nee gewoon olie op het vuur hoppa. Verder moest iedereen een kaars meenemen en die werd aan het eind aangestoken, je stak de kaars van je buurman aan. Het was mooi om te zien hoe je buiten steeds meer lichtjes aan zag gaan.
De taxichauffeur vertelde dat het traditie is om na de kerkdienst met je dierbaren soep met hart en lever te eten... Gelukkig werden wij door niemand uitgenodigd.

Gisteren zijn we naar Limassol geweest. Een stad meer ten zuiden van Cyprus. Limassol is een heel gezellig stadje waar veel te zien is. Het heeft een mooie kustlijn en gezellige winkelstraatjes. Verder zijn we ook cultureel bezig geweest; we hebben een paar kerken bekeken en het kasteel van Limassol bezocht. Ik zal nog foto's uploaden!

En dan het spannendste...
Vandaag even een andere ochtend. Een aardbeving. En geen kleintje. Kas en ik zaten in ons kantoor toen ons gebouw begon te schudden. Je hoorde veel stemmen en de mensen naast ons grepen de computers vast (ICT-mannetjes, die laten hun computer echt niet los..haha). Het eerste wat door me heen ging was oh god, er gaat iets mis op de bouw naast ons (precies naast ons schattige hoek kantoortje wordt een immens gebouw gebouwd). Ik dacht dat de hijskraan of iets dergelijks omviel.. Maar nee. Het gebouw zwiepte heen en weer en toen het minder werd ging iedereen snel naar buiten. Na een tijdje buiten te hebben gestaan mochten we weer naar binnen. Het epicentrum lag net voor de kust en de aardbeving had een kracht van ongeveer 5.5 op de schaal van richter...

Als afsluiter een top nieuwtje, papa mama en Femke hebben een vlucht geboekt :D

Liefss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 1209
Totaal aantal bezoekers 9521

Voorgaande reizen:

01 Mei 2015 - 13 Augustus 2015

Stage op Cyprus

Landen bezocht: